
Activity Update - September 2024



Operation Overload
Activity Update September 2024

Version Date Description

1 12 Sept 2024 Initial release

©Aleksandra Atanasova (Reset Tech), Amaury Lesplingart (CheckFirst), Guillaume Kuster

(CheckFirst)

Published in September 2024 under theCCBY-SA licence.

1/15



This update report intends to cover the evolutions we
observed in the outputs and techniques used by the
actors behind “Operation Overload” since our report
published in June 20241.

The initial report on "Operation Overload" details a
significant, ongoing disinformation campaign that
primarily targets fact-checkers, newsrooms, and
researchers across the globe. The operation seeks to
inundate its targets with false information and
manipulated content, particularly narratives that
support Kremlin interests, such as anti-Ukraine
propaganda.

Central to the campaign is a coordinated effort
involving the mass distribution of emails to
fact-checkers and journalists, directing them to false

news stories promoted by anonymous X (formerly Twitter) accounts, pro-Russian
Telegram channels or websites. The disseminated content is varied and includes videos
falsely bearing legitimate media logos, doctored images of graffiti, and fabricated social
media posts, all designed to create and amplify misleading narratives.

Notably, we can now link the operation directly to Russia thanks to newly accessed
information.

The email campaign targeting fact-checkers and journalists has shown both consistency
in operational tactics and adaptability in content focus. The volume of emails has been
significantly increasing in the last three months — particularly during global events —
with a distinct focus on the 2024 Paris Olympics, where the operation sought to exploit
public interest and concern.

We have gained access to a new dataset of targeted organisations, which we have
cross-referenced with our own data and successfully verified its reliability. This dataset
has provided us with a clearer understanding of the scope and origins of the operation,
revealing a broader targeting range than initially identified.

1 Operation Overload: how pro-Russian actors flood newsrooms with fake content and seek to divert their
efforts - CheckFirst -
https://checkfirst.network/operation-overload-how-pro-russian-actors-flood-newsrooms-with-fake-content-
and-seek-to-divert-their-efforts/

2/15

https://checkfirst.network/operation-overload-how-pro-russian-actors-flood-newsrooms-with-fake-content-and-seek-to-divert-their-efforts/
https://checkfirst.network/operation-overload-how-pro-russian-actors-flood-newsrooms-with-fake-content-and-seek-to-divert-their-efforts/


Narrative Focus and Tactical Shifts

Emails sent in between January 1 and September 12024 were analysed. The contents of
the messages reflect a clear alignment with global events. For example, during the Paris
Olympics the operation focused heavily on narratives related to the security and safety
of the event. False claims about terrorist threats, public health and safety issues, and
misinformation regarding the French government's handling of the Games were widely
spread.

The operation focused heavily on the "OLYMPICS HAS FALLEN" narrative2, a series of
false documentaries using AI-generated content. This campaign is particularly
sophisticated due to the involvement of advanced techniques such as voice cloning of
well-known public figures (e.g. Elon Musk) to lend credibility to the false information
being disseminated. This period also marked the highest intensity of email activity
within the analysed time frame, indicating dedicated efforts and resources to influence
journalistic and mediatic perceptions during a major international event. Furthermore,
over 50% of the content linked to the operation and posted on Telegram between June
and August 2024 promoted narratives portraying the Olympic Games as a catastrophic,
disruptive, or generally worthless event.

Beyond the Olympics, the operation continued to propagate disinformation about the
economic situation in France. These emails often exaggerated or entirely fabricated
crises, aiming to undermine public trust in the country's economic stability. Additionally,
disinformation related to the Russian-Ukrainian conflict persisted, using false
accusations of corporate support to the war effort to attempt to tarnish the reputation
of well known Western companies. Anti-Ukrainian narratives were also prevalent, such
as the portrayal of Ukrainian refugees living in the West as dangerous or somewhat
stupid people.

The evolution of these narratives over time highlights the continuation of a clear
pattern: the operation actively adapts its content
to align with high-profile events and areas of
public interest. Initially centred on broader
geopolitical disinformation, the focus shifted to
event-driven narratives as the Olympics
approached, demonstrating the operation's
responsiveness to global events. An analysis of the
most recent emails and content pieces shows that
it now appears to be pivoting towards its next big
target: the U.S. presidential elections in November.

Fig. 1: Overload email received Sep 4 2024 accusing Kamala Hariss of having a low IQ

2 How Russia is trying to disrupt the 2024 Paris Olympic Games - Microsoft -
https://blogs.microsoft.com/on-the-issues/2024/06/02/russia-cyber-bots-disinformation-2024-paris-olympic
s/

3/15

https://blogs.microsoft.com/on-the-issues/2024/06/02/russia-cyber-bots-disinformation-2024-paris-olympics/
https://blogs.microsoft.com/on-the-issues/2024/06/02/russia-cyber-bots-disinformation-2024-paris-olympics/


Starting at the end of August 2024, emails containing narratives seemingly targeted at
U.S. audiences were sent out. We counted 22 pieces of content related to the upcoming
U.S. elections. These either use forgeries of U.S. media brand content (such as Fox
News), or use pictures and names of U.S. officials to support their false claims. The first
week of September saw an increase in the volume of emails related to U.S. politics.
Some narratives are clearly attempting to harm the Harris campaign, attempting for
example to spread rumours about the Democrats’ candidate low IQ level (Fig. 1).

Fig. 2: Screenshots of fake Instagram Stories allegedly posted by the Instagram accounts of US media
outlets, crediting the artist OSGEMEOS3 for a graffiti depicting a crashed F16 with the caption, “Is this
what we pay for?”.

Another striking example of both this shift of narratives towards a U.S. audience and the
ability of operatives to create relatively quickly fake content is the following example of
the exploitation of the crash of an US donated F16 fighter jet in Ukraine. The crash
occurred on August 26. On September 2, an email containing a doctored photo of
graffiti featuring a smoking F-16 aircraft was sent to targets, including several false
Instagram screenshots from the U.S. media Fox News, The New York Post and CNN (Fig
2).

3 OSGEMEOS - Wikipedia - https://en.wikipedia.org/wiki/OSGEMEOS

4/15



New formats for content amalgamation

We discovered two new types of content in addition to the ones we knew from our
initial report: the most prolific Russian-language Telegram channels associated with
Operation Overload started publishing the format of fake TikTok videos impersonating
the TikTok accounts of media outlets and other organisations. The other format
involved screenshots of manipulated covers of reputable newspapers or magazines
containing articles that had never been published by the outlets. This trend for
ever-evolving content diversification is aimed to amplify the effects of content
amalgamation, a key strategy we emphasised in our initial report on Overload. The
tactic is designed to blend false information across different content formats, thereby
effectively enhancing the believability of the narratives.

Fig. 3: The chart shows the surge of activity of the two main Telegram channels linked to the
Kremlin-backed Operation Overload, @belshvarka and @thehandofthekremlin. The weekly content
production saw exponential growth between June and August, with a median of five new pieces posted
per day by the analysed channels during this period.

5/15



Fig. 4: New content formats boost the effects of content amalgamation: a fake cover of the French
newspaper Le Parisien, featuring an imaginary story about the mayor of Paris contracting a
Staphylococcal infection after swimming in the Seine during the Olympic Games; a fake TikTok video
allegedly posted by the TikTok account of BBC, @bbcnews, showcasing a chaotic portrayal of the
Olympic Games generated by a neural network.

6/15



Targeting of Contacts

While our original report stated that at least 20 organisations were targeted by email,
recent findings have provided us with a clearer view of how the operation targets its
recipients. An analysis of a contact list CheckFirst could access — and proved by
cross-referencing to be used by the operatives — reveals that a total of 245 email
addresses belonging to researchers, media and fact-checking organisations have been
used by the operatives.

Approximately 11% of these email addresses are nominative, which suggests a focused
effort to directly reach individuals within the targeted organisations. The remaining 89%
are more generic addresses, such as contact@media.com, likely intended for broader
distribution within the targeted organisations. The nature of these emails, combined
with the inclusion of generic addresses, reflects the operation's dual strategy: to
penetrate organisations at an individual level while also aiming for widespread
dissemination of disinformation. The operation appears to aim at a wide range of media
outlets and fact-checking organisations across different regions, with a significant focus
on French media. Some of the most frequently targeted organisations include major
French news outlets such as Centre France, La Dépêche, 20 Minutes, or TF1. Additionally,
international media giants like NBC Universal, Turner Broadcasting, or The Wall Street
Journal are also on the target list4. This distribution suggests that the operation is not
confined to one region but is instead a coordinated effort to influence media coverage
and public perception across multiple countries and continents.

4 See Annex 1

7/15



Email Volume

The heatmap of email activity from January to September 2024, provides a
comprehensive view of the operation's intensity over time. Throughout this period, an
estimated total5 of 71,000 emails were sent, providing us an idea of how extensive the
scale of the operation is. The most significant periods of email activity coincide with
major global events, underscoring the operation's strategic timing. For instance, there
was a considerable surge in email activity during the Paris Olympics, especially from late
July to early August. This period saw an increase in coordinated disinformation
attempts, with daily email volumes often surpassing the typical levels observed earlier
in the year.

5 Estimation reached by multiplying the total amount of emails Check First has received by the number of
contacts found in the dataset we could access.

8/15



Use of Telegram Channels

The examination of the emails reveals that nearly every email includes one or more
links to Telegram channels. This indicates that Telegram is a central hub for the
operation’s activities. The platform’s appeal lies in its ability to host large chat groups
where information — accurate or otherwise — can be quickly
disseminated to a wide audience, notably through the email
campaign.

The reliance on Telegram is likely strategic, leveraging the
platform’s features to amplify disinformation campaigns, as
demonstrated in our first report. For instance, during the
"OLYMPICS HAS FALLEN" campaign, emails directed recipients to a
specific Telegram channel where the narrative was being further
propagated, often with added layers of misinformation or
de-contextualisation meant to deceive or cause confusion.

We analysed the activity of the two most active Russian-language
channels behind the operation, @belshvarka and
@thehandofthekremlin, and found that more than 200 content
pieces were posted between June and August 20246. The hallmark
format associated with Overload – fake videos impersonating the
logos of actual media outlets – accounts for 50% of the analysed
content. Additionally, the three content types already identified in
our first report — fake Instagram Stories, doctored graffiti photos,
and fabricated articles mimicking the websites of media outlets —
account for approximately 30% of the content.

More generally, the Telegram channels linked in the emails often
cover common topics — anti-Western rhetoric, conspiracy
theories, and narratives aimed at eroding public trust in
institutions. By directing the email recipients to these channels,
the operation aims to both obtain a broader audience and engage
users in an ecosystem of disinformation, while exposing them to a
steady stream of content that reinforces the campaign’s
narratives.

6 Note that the analysis focuses only on the number of produced content on Telegram. We did
not follow the amplification of the content on X (formerly Twitter) by the network of inauthentic
accounts, which we identified as pingers/seeders in our June report.

9/15



Fig. 5: Screenshot of the post promoting the episodes of “Olympics has fallen” on Telegram

Continued Use of QR Codes in Disinformation

A notable technique that was highlighted in the original report — the use of QR codes —
has continued to play a significant role in or alongside the dissemination of
disinformation. Recent examples on X (formerly Twitter) demonstrate how QR codes are
being employed in increasingly sophisticated ways. Specifically, the new QR codes
initially direct users to a landing page on "me-qr.com," a service which offers free
dynamic QR code creation. The landing page itself is cluttered with ads, which can be
misleading, but what is more surprising is that after navigating through this page, users
are then redirected to the website of the French government agency VIGINUM, a
legitimate entity responsible for protection against online interference by foreign state
actors.

The QR codes are branded with VIGINUM’s visual identity, showing a clear intent to
impersonate the agency in an attempt to add an “official” seal of credibility to the
associated piece of disinformation. However, the reason why users are redirected to
VIGINUM’s page remains unclear.

Moreover, it remains important to note that the links embedded within these QR
codes can be changed at any time. This means that while the current destination
leads to a legitimate website, these links could easily be redirected to malicious
websites in the future, thereby further complicating the ability to track and
mitigate the impact of these disinformation campaigns and posing a security risk
for users. The dynamic nature of these QR codes makes them a particularly
dangerous tool in the arsenal of those orchestrating Operation Overload.

Fig 6: QR codes amplified by inauthentic X accounts

10/15



The Russian Connection

Further investigation into Overload’s QR codes suggests that they were likely created as
early as 2022 by an individual connected to Otri, a Russian "full-cycle marketing agency."
Otri7 specialises in developing and implementing marketing strategies, especially
through digital communication channels. This finding is consistent with the observations
in our initial Operation Overload report , where we noticed that one of the emails had
been written in Russian, indicating a Russian origin of the operation.

Fig. 7: vCard of an employee of Otri attached to the account where the QR Code is hosted

In addition to this evidence, the dataset we recently gained access to confirms that one
of the accounts used to send emails in August 2024 was accessed from a residential
Russian IP address at the time the emails were sent. This information further confirms
that Operation Overload is likely originating from Russia, reinforcing our initial findings,
attributing the action to operatives based in Russia, pushing Kremlin-aligned political
objectives.

7 ИП Усманов Шохрух Бахтиёрович - RusProfile - https://www.rusprofile.ru/ip/318385000026569

11/15

https://www.rusprofile.ru/ip/318385000026569


Conclusion

Operation Overload is a clear example of coordinated inauthentic behaviour designed
to manipulate public perception. With over 71,000 emails received to a carefully curated
list of contacts, the operation has used sophisticated tactics, including dynamic QR
codes, anonymous inauthentic accounts on X (formerly Twitter), Telegram channels and
a network of fake media websites, to spread disinformation. The surge in activity during
the Paris 2024 Olympics highlights the operation's strategic timing, aiming at exploiting
global events for maximum impact.

While sending emails is not illegal, the methods used in this campaign violate the Terms
of Service of platforms such as Gmail, which prohibit activities such as spamming,
phishing, and creating misleading content8. The operation's abuse of these services
underscores the need for stronger enforcement of digital platform policies to prevent
such malicious usage.

Moreover, there are clear indications that Operation Overload is shifting its focus
toward the upcoming U.S. elections, with emerging narratives tailored to influence this
significant event. This evolution in the operation's strategy highlights the ongoing threat
posed by such disinformation campaigns, making vigilance and proactive measures
more critical than ever.

8 GOOGLE TERMS OF SERVICE Effective May 22, 2024
https://www.gstatic.com/policies/terms/pdf/20240522/ks8shls0/google_terms_of_service_en_eu.pdf

12/15

https://www.gstatic.com/policies/terms/pdf/20240522/ks8shls0/google_terms_of_service_en_eu.pdf


Annexes

1. Targeted organisations
15min.lt 20minut.fr 20minutes.fr 211check.org

404media.co aap.com.au afghanfact.com africacheck.org

aljazeera.net altnews.in aosfatos.org apa.at

barrons.com bbc.co.uk bbc.com beamreports.com

bellingcat.com blackdotresearch.sg bloomberg.net boliviaverifica.bo

boomlive.in bufale.net butac.it centrefrance.com

checkfirst.network checkyourfact.com cheddar.com civilnet.am

colombiacheck.com congocheck.net correctiv.org dailymail.com

debunk.org delfi.ee delfi.lt delfi.lv

demagog.cz demagog.org.pl denver7.com denverpost.com

detector.media diez.md digiteye.in dn.se

dogrula.org dogrulukpayi.com domain.com dpa.com

dubawa.org dw.com ecuadorchequea.com efcsn.com

efe.com estadao.com euronews.com facta.news

factcheck.ge factcheck.org factcheck.vlaanderen factcheckhub.com

factcheckni.org factcheckzw.org factcrescendo.com factly.in

factnameh.com factuel.media factwatch.org faktabaari.fi

faktisk.no faktograf.hr faktoje.al fastcheck.cl

fatabyyano.net firstcheck.in focus-money.de focus.de

foxnews.com france24.com francemm.com fullfact.org

fundacionperiodismo.org gannett.com ghanafact.com gmail.com

gwaramedia.com hibrid.info hkbu.edu.hk hku.hk

huffingtonpost.fr hurriyet.com.tr i-pmr.com info-prim.md

13/15

http://20minut.fr
http://20minutes.fr
http://211check.org
http://404media.co
http://aap.com.au
http://afghanfact.com
http://africacheck.org
http://aljazeera.net
http://altnews.in
http://aosfatos.org
http://apa.at
http://barrons.com
http://bbc.co.uk
http://bbc.com
http://beamreports.com
http://bellingcat.com
http://blackdotresearch.sg
http://bloomberg.net
http://boliviaverifica.bo
http://boomlive.in
http://bufale.net
http://butac.it
http://centrefrance.com
http://checkyourfact.com
http://cheddar.com
http://colombiacheck.com
http://congocheck.net
http://correctiv.org
http://dailymail.com
http://debunk.org
http://delfi.ee
http://delfi.lv
http://demagog.cz
http://demagog.org.pl
http://denver7.com
http://denverpost.com
http://digiteye.in
http://dn.se
http://dogrula.org
http://dogrulukpayi.com
http://domain.com
http://dpa.com
http://dubawa.org
http://dw.com
http://ecuadorchequea.com
http://efcsn.com
http://efe.com
http://estadao.com
http://euronews.com
http://factcheck.org
http://factcheckhub.com
http://factcheckni.org
http://factcheckzw.org
http://factcrescendo.com
http://factly.in
http://factnameh.com
http://factwatch.org
http://faktabaari.fi
http://faktisk.no
http://faktograf.hr
http://fastcheck.cl
http://fatabyyano.net
http://firstcheck.in
http://focus-money.de
http://focus.de
http://foxnews.com
http://france24.com
http://francemm.com
http://fullfact.org
http://fundacionperiodismo.org
http://gannett.com
http://ghanafact.com
http://gmail.com
http://gwaramedia.com
http://hibrid.info
http://hkbu.edu.hk
http://hku.hk
http://huffingtonpost.fr
http://hurriyet.com.tr
http://i-pmr.com


info-veritas.com infotag.md institutsgi.sk intoday.com

istinomer.rs jpost.com jtbc.co.kr jurnaltv.md

kallkritikbyran.se kallxo.com kly.id krik.rs

ksjfactcheck.org ladepeche.fr ladepechenews.com lakmusz.hu

lallantop.com lavoce.info leadstories.com lefigaro.fr

lemonde.fr lepoint.fr lesechos.fr lesechosleparisien.fr

lessurligneurs.eu lexpress.fr liberation.fr mdfgeorgia.ge

mediapart.fr mfcc.mn mfwa.org milliyet.com.tr

misbar.com mygopen.com nbcuni.com newschecker.in

newsmeter.in newsmobile.in newtral.es noi.md

nypost.com nytimes.com observador.pt observer.co.uk

open.online ostro.si outlook.com pa.media

pagellapolitica.it pbs.org point.md poligrafo.pt

politico.com poynter.org pravda.org.pl probe.ph

protv.md pti.in publico.pt radiofrance.com

rebaltica.com rfi.fr rmit.edu.au rnbo.gov.ua

sciencepresse.qc.ca spiegel.de stiri.md stopfals.md

suara.com sueddeutsche.de telegraph.co.uk teyit.org

tf1.fr tfc-taiwan.org the-sun.co.uk theconversation.edu.au

theguardian.com thejournal.ie thequint.com thip.in

thomsonreuters.com time.com tirto.id tjekdet.dk

turner.com tvazteca.com unghiul.com unimedia.md

uol.com.br verafiles.org verificat.cat veriteresearch.org

vesti.md viralcheck.pt vishvasnews.com volksverpetzer.de

vrt.be washpost.com welt.de wsj.com

zastone.ba zddk.eu

14/15

http://info-veritas.com
http://institutsgi.sk
http://intoday.com
http://istinomer.rs
http://jpost.com
http://jtbc.co.kr
http://kallkritikbyran.se
http://kallxo.com
http://kly.id
http://krik.rs
http://ksjfactcheck.org
http://ladepeche.fr
http://ladepechenews.com
http://lakmusz.hu
http://lallantop.com
http://lavoce.info
http://leadstories.com
http://lefigaro.fr
http://lemonde.fr
http://lepoint.fr
http://lesechos.fr
http://lesechosleparisien.fr
http://lessurligneurs.eu
http://lexpress.fr
http://liberation.fr
http://mediapart.fr
http://mfwa.org
http://milliyet.com.tr
http://misbar.com
http://mygopen.com
http://nbcuni.com
http://newschecker.in
http://newsmeter.in
http://newsmobile.in
http://newtral.es
http://nypost.com
http://nytimes.com
http://observador.pt
http://observer.co.uk
http://open.online
http://ostro.si
http://outlook.com
http://pagellapolitica.it
http://pbs.org
http://poligrafo.pt
http://politico.com
http://poynter.org
http://pravda.org.pl
http://probe.ph
http://pti.in
http://publico.pt
http://radiofrance.com
http://rebaltica.com
http://rfi.fr
http://rmit.edu.au
http://rnbo.gov.ua
http://sciencepresse.qc.ca
http://spiegel.de
http://suara.com
http://sueddeutsche.de
http://telegraph.co.uk
http://teyit.org
http://tf1.fr
http://tfc-taiwan.org
http://the-sun.co.uk
http://theconversation.edu.au
http://theguardian.com
http://thejournal.ie
http://thequint.com
http://thip.in
http://thomsonreuters.com
http://time.com
http://tirto.id
http://tjekdet.dk
http://turner.com
http://tvazteca.com
http://unghiul.com
http://uol.com.br
http://verafiles.org
http://veriteresearch.org
http://viralcheck.pt
http://vishvasnews.com
http://volksverpetzer.de
http://vrt.be
http://washpost.com
http://welt.de
http://wsj.com
http://zddk.eu


15/15


